Alle prosjektlandene har gjennomført forskjellige aktiviteter som handler om etnisitet og / eller religion. Disse aktivitetene har vi delt for å gi hverandre ideer til videre arbeid. Alle landene har deretter valgt ut en aktivitet fra de andre landene som man prøver ut i sin barnehage. Vi valgte Italia sin aktivitet som gikk ut på å lage en Mandala av matvarer fra forskjellige land.
Vi startet med å samle inn matvarer. Vi valgte å farge ris i forskjellige farger. Vi hadde også linser og bønner i forskjellige farger. Ellers brukte vi kaffe, couscous, pasta, erter og havre. Vi startet med å snakke om de forskjellige matvarene, dette åpnet også opp for å snakke om de forskjellige landene.
Mandalaen hadde vi tegnet opp på en stor papplate på forhånd. En mandala er et symbol som brukes i Buddhismen og Hinduismen og det betyr å dekorere i en sirkel. Ofte er det avbildet guder og andre religiøse symboler. Vi valgte å forenkle Mandalaen.
På småbarnsavdelingene hadde vi en sanseaktivitet. Her skulle vi ikke lage noe spesielt, men bli kjent med matvarene fra forskjellige land. Vi fylte et tomt rom med beholdere med ulike matvarer. Vi satte også inn skjeer og små skåler som barna kunne bruke. Barna kunne føle, lukte, smake på, helle, blande og servere maten.
Mandalaen hadde vi tegnet opp på en stor papplate på forhånd. En mandala er et symbol som brukes i Buddhismen og Hinduismen og det betyr å dekorere i en sirkel. Ofte er det avbildet guder og andre religiøse symboler. Vi valgte å forenkle Mandalaen.
På småbarnsavdelingene hadde vi en sanseaktivitet. Her skulle vi ikke lage noe spesielt, men bli kjent med matvarene fra forskjellige land. Vi fylte et tomt rom med beholdere med ulike matvarer. Vi satte også inn skjeer og små skåler som barna kunne bruke. Barna kunne føle, lukte, smake på, helle, blande og servere maten.