
Da er vi hjemme igjen etter mange flotte,
men hektisk dager i Italia. Denne gangen
har vi vært på besøk i Imola og
barnehagen Campanella.
Dag 1
Første dagen startet vi med å få en kort presentasjon av utdanningssystemet i Italia og deretter en rundtur i barnehagen. Det er fantastisk å få lov å se andre barnehagen og hvordan de jobber med barna.
Første dagen startet vi med å få en kort presentasjon av utdanningssystemet i Italia og deretter en rundtur i barnehagen. Det er fantastisk å få lov å se andre barnehagen og hvordan de jobber med barna.

Etter en god lunsj dro vi til et museum der vi skulle ha prosjektmøte. Her presenterte hvert av landene sine forberedelser til, eller gjennomførte aktiviteter som er blitt gjort lokalt. Her kan vi etterhvert få mye nyttige tips å ta med oss tilbake til Gråtass.
Christina og Jon presenterte kommunikasjonsplanen for prosjektet. Den forteller oss hvordan vi skal kunne nå ut til andre instanser og spre prosjektet til et nasjonalt nivå. Italia presenterte den internasjonale bloggen, der vi etterhvert kan publisere blogginnlegg fra Norge.
Dag 2
Dag to startet med en forelesning om etnisitet og religion presentert av en antropolog, fra Universitá di Bolonga. Vi gikk blant annet gjennom begrepene kultur, etnisitet, etnisk gruppe, religion, nasjonalitet og minoritet. Alle har sine egne oppfatninger av begrepene, noe som gjør de vanskelig å bruke korrekt.
Vi fikk i oppgave og skrive ned to episoder fra arbeidslivet med utgangspunkt i et kulturelt og religiøst synspunkt. En av episodene skulle fortelle om en misforståelse og en skulle fortelle om en gang du følte du gjorde noe positivt. Etterpå delte vi historiene.
Etter lunsj presenterte hvert av landene sine lover om diskriminering. Vi gikk også gjennom hvilke diskrimineringsgrunner som finnes i lærerplanene. I Rammeplan for barnehager er alle presentert.
De syv diskrimineringsgrunnene er: kjønn, kjønnsidentitet og utrykk, etnisk tilhørighet, religion og tro, seksuell legning, alder og funksjonsvariasjoner.
Etter lunsj begynte vi å sette ned kriterier for hvordan vi skal forbedre det pedagogiske miljøet sett ut ifra etnisitet og religion. Ut i fra kriteriene skal det etterhvert lages en handlingsplan.
Dag 3
Siste dagen startet vi med å gå gjennom kriteriene igjen. Deretter startet vi arbeidet med handlingsplanen. Dette er en plan på hvordan vi skal kunne endre læringsmiljøet. Vi må gå gjennom bøker, dokumentasjon, leker og læringsmetoder som finnes i barnehagen. Vi skal finne ut hvilke normer som finns i barnehagen og hvordan de kan endres og eventuelt bekjempes.
Vi har lange, men spennene og lærerike dager. Dagene varer fra 0900-1800, selvfølgelig med en deilig Italiensk lunsj midt på dagen. Om kveldene er det prosjekmiddager fra klokken 1900 og utover. Vertskapslandene guider oss og planlegger til hver minste detalj, en kjempejobb!
Tusen takk for fantastiske og lærerike dager i Italia! Vi gleder oss til å se prosjektgjengen igjen i Estland i Oktober.
Christina og Jon presenterte kommunikasjonsplanen for prosjektet. Den forteller oss hvordan vi skal kunne nå ut til andre instanser og spre prosjektet til et nasjonalt nivå. Italia presenterte den internasjonale bloggen, der vi etterhvert kan publisere blogginnlegg fra Norge.
Dag 2
Dag to startet med en forelesning om etnisitet og religion presentert av en antropolog, fra Universitá di Bolonga. Vi gikk blant annet gjennom begrepene kultur, etnisitet, etnisk gruppe, religion, nasjonalitet og minoritet. Alle har sine egne oppfatninger av begrepene, noe som gjør de vanskelig å bruke korrekt.
Vi fikk i oppgave og skrive ned to episoder fra arbeidslivet med utgangspunkt i et kulturelt og religiøst synspunkt. En av episodene skulle fortelle om en misforståelse og en skulle fortelle om en gang du følte du gjorde noe positivt. Etterpå delte vi historiene.
Etter lunsj presenterte hvert av landene sine lover om diskriminering. Vi gikk også gjennom hvilke diskrimineringsgrunner som finnes i lærerplanene. I Rammeplan for barnehager er alle presentert.
De syv diskrimineringsgrunnene er: kjønn, kjønnsidentitet og utrykk, etnisk tilhørighet, religion og tro, seksuell legning, alder og funksjonsvariasjoner.
Etter lunsj begynte vi å sette ned kriterier for hvordan vi skal forbedre det pedagogiske miljøet sett ut ifra etnisitet og religion. Ut i fra kriteriene skal det etterhvert lages en handlingsplan.
Dag 3
Siste dagen startet vi med å gå gjennom kriteriene igjen. Deretter startet vi arbeidet med handlingsplanen. Dette er en plan på hvordan vi skal kunne endre læringsmiljøet. Vi må gå gjennom bøker, dokumentasjon, leker og læringsmetoder som finnes i barnehagen. Vi skal finne ut hvilke normer som finns i barnehagen og hvordan de kan endres og eventuelt bekjempes.
Vi har lange, men spennene og lærerike dager. Dagene varer fra 0900-1800, selvfølgelig med en deilig Italiensk lunsj midt på dagen. Om kveldene er det prosjekmiddager fra klokken 1900 og utover. Vertskapslandene guider oss og planlegger til hver minste detalj, en kjempejobb!
Tusen takk for fantastiske og lærerike dager i Italia! Vi gleder oss til å se prosjektgjengen igjen i Estland i Oktober.