I oktober var det prosjektmøte i Estland. Da startet vi med temaet kjønn, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk.
Dette temaet skal vi jobbe med helt til april. Kjønn og likestilling har Gråtass barnehage jobbet med i perioder tidligere, og det var ikke så mye nytt for oss, men det er alltid godt med en oppfrisker! Kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk er derimot ganske nytt for oss i barnehagesammenheng. Teamet fra Estland hadde valgt å ha mest fokus på kjønn og likestilling, og vi hadde en flott dag med forelesning fra to driftige damer som har forsket på kjønn i barnehagealder.
Vi hadde mye fokus på bøker og hvilke kjønnsstereotypier bøkene viser oss. "Fargeleggings bok" for jenter og "Nattafortelinger for gutter", det virker uskyldig. Bøkene forteller barna at jentene skal bli vakre prinsesser og guttene kan bli omtrent hva de vil. Jentene skal støvsuge og lage mat, guttene skal kjøre bil og bli astronauter. Dette er ikke et nytt fenomen, men samfunnet har nok aldri vært med kjønnsdelt enn det er i dag! Det kan få konsekvenser senere i livet, fordi vi innskrenker barnas valgmuligheter. Det er dette vi ønsker å jobbe imot. Gutter og jenter skal ha like muligheter!
For å jobbe mot dette har vi laget en handlingsplan. I løpet av våren skal vi gå gjennom alle punktene på listen. Vi skal blant annet gå gjennom bøker, leker og dokumentasjon som finnes på veggene for å se om materiell vi bruker i barnehagen er kjønnsstereotypisk, eller om vi bryter med kjønnsnormene slik vi håper.
Vi hadde mye fokus på bøker og hvilke kjønnsstereotypier bøkene viser oss. "Fargeleggings bok" for jenter og "Nattafortelinger for gutter", det virker uskyldig. Bøkene forteller barna at jentene skal bli vakre prinsesser og guttene kan bli omtrent hva de vil. Jentene skal støvsuge og lage mat, guttene skal kjøre bil og bli astronauter. Dette er ikke et nytt fenomen, men samfunnet har nok aldri vært med kjønnsdelt enn det er i dag! Det kan få konsekvenser senere i livet, fordi vi innskrenker barnas valgmuligheter. Det er dette vi ønsker å jobbe imot. Gutter og jenter skal ha like muligheter!
For å jobbe mot dette har vi laget en handlingsplan. I løpet av våren skal vi gå gjennom alle punktene på listen. Vi skal blant annet gå gjennom bøker, leker og dokumentasjon som finnes på veggene for å se om materiell vi bruker i barnehagen er kjønnsstereotypisk, eller om vi bryter med kjønnsnormene slik vi håper.