I januar har vi gjennomført flere prosjektaktiviteter med barna. Aktivitetene har hatt tema kjønn, kjønnsuttrykk og/eller kjønnsidentitet. To av aktivitetene ble stemt fram som vår "best practise" og de skal jeg presentere nå!
I den første aktiviteten ble en gruppe barn presentert for to papirdukker. Disse dukkene var tegnet kjønnsnøytrale. I tillegg fikk barna en rekke papirklær i forskjellige farger og fasonger. De voksne ønsket og observere barna når de kledde på dukkene. Hva snakker de om? Hvordan kler de dukkene? Vil vi legge merke til forskjeller på hvordan gutter og jenter kler på dukkene, og hvordan de leker med de?
Først var den to jenter som fikk leke seg. Jentene kledde dukkene opp i rosa klær. Dukkene fikk jentenavn og skjørt på. Jentene begynte å synge og danse med dukkene.
Etterpå fikk to gutter leke med dukkene. Den ene gutten tok på en t-skjorte og en bukse. Den andre gutten tok på en t-skjorte, men ønsket ikke kle på dukken noen av klærne som lå igjen på bordet. Det var rosa klær og et lilla skjørt. En av jentene som så på sa ;" Du kan jo ta på et skjørt" Gutten svarte "NEI".
Etter en stund fant gutten en løsning likevel. Han tok det lilla skjørtet og la den over skulderen til papirdukken. "Se, han har på en superhelt-kappe!"
Først var den to jenter som fikk leke seg. Jentene kledde dukkene opp i rosa klær. Dukkene fikk jentenavn og skjørt på. Jentene begynte å synge og danse med dukkene.
Etterpå fikk to gutter leke med dukkene. Den ene gutten tok på en t-skjorte og en bukse. Den andre gutten tok på en t-skjorte, men ønsket ikke kle på dukken noen av klærne som lå igjen på bordet. Det var rosa klær og et lilla skjørt. En av jentene som så på sa ;" Du kan jo ta på et skjørt" Gutten svarte "NEI".
Etter en stund fant gutten en løsning likevel. Han tok det lilla skjørtet og la den over skulderen til papirdukken. "Se, han har på en superhelt-kappe!"
Den andre aktiviteten er om de kjente bakteriene Karius og Baktus, som bor inne i tennene til Jens. Disse kjenner vi vanligvis som gutter. I denne forestillingen er to av karakterene gjort om til jenter. Før skuespillet ble boken lest høyt for barna, også her var rollene endret. Vi ønsket å se om barna ville ha noen reaksjoner på disse nye rollene.
Barna reagerte umiddelbart. Noen barn hevdet at de ikke ønsker å høre fortellingen fordi karakterene var gjort om. Andre synes det var veldig morsomt og klarte ikke slutte å le. Etter skuespillet ble det ingen reaksjoner, barna tilpasset seg fort disse nye rollene.
Etter skuespillet fikk barna lov å leke med parykkene, kulissene og hammeren. Guttene ønsket ikke ha på seg den oransje parykken fordi det var en jenteparykk.
Barna reagerte umiddelbart. Noen barn hevdet at de ikke ønsker å høre fortellingen fordi karakterene var gjort om. Andre synes det var veldig morsomt og klarte ikke slutte å le. Etter skuespillet ble det ingen reaksjoner, barna tilpasset seg fort disse nye rollene.
Etter skuespillet fikk barna lov å leke med parykkene, kulissene og hammeren. Guttene ønsket ikke ha på seg den oransje parykken fordi det var en jenteparykk.