Fra april og fram til oktober har vi vært inne i en del av prosjektet som har handlet om etnisitet og religion. Vi startet denne perioden med et personalmøte der vi laget en handlingsplan. Handlingsplanen skal sikre at vi undersøker læringsmiljøet i barnehagen, denne gangen med etnisitet og religionsbrillene på. Vi har blant annet gått gjennom bøker, leker, dokumentasjon og annet læringsmateriell i barnehagen.
Vi ønsker at alle barn som går i Gråtass barnehage skal kunne kjenne seg igjen i bøkene som står på hylla, ha en dukke som ligner litt på seg selv eller at deres høytid blir markert. Vi har store mål for prosjektet; vi ønsker å forbedre barnehagenes læringsmetoder og det pedagogiske læringsmiljø til å fremme menneskerettigheter og bekjempe alle former for diskriminering. Å legge til bøker og lekematreiell har bare vært en liten del av dette prosjektet.
Prosjektet handler i stor grad om holdningsendring både hos voksne og barn. Hos oss skal alle møtes likt, uavhengig av hudfarge, kjønn, klesstil, religion, alder, kjønnsuttrykk eller seksuell legning. Vi skal finne ut hvilke normer som finns i barnehagen og hvordan de kan endres og eventuelt bekjempes
Vi har hatt mange pedagogisk ledermøter og refleksjonsmøter der hele personalet diskuterer ulike problemstillinger, vi har også sett på og dekonstruert viktige begreper vi møter på.
Her er noen begreper og problemstillinger vi har har vært innom;
Vi har hatt mange pedagogisk ledermøter og refleksjonsmøter der hele personalet diskuterer ulike problemstillinger, vi har også sett på og dekonstruert viktige begreper vi møter på.
Her er noen begreper og problemstillinger vi har har vært innom;
- Ordene toleranse, rase, etnisitet og etnisk gruppe
- Kan toleranse bidra til å opprettholde diskriminering?
- Skal man fjerne ordet jul fra markeringer i skole og barnehage?
- Religion i barnehagen?
- Ulike maktstrukturer
- Hvilke normer finnes i barnehagen?