GRÅTASS BARNEHAGE
  • Barnehagen
    • Åpningstider
    • Priser
    • Teknisk
    • Opptak
    • Ledig stilling
    • Linker
  • Avdelingene
    • Loppa
    • Marken
    • Larva
    • Gresshoppa
    • Flua
    • Snegla
    • Mauren
    • Humla
    • Edderkoppen
    • Myggen
  • Ansatte
    • på Loppa
    • på Marken
    • på Larva
    • på Gresshoppa
    • på Flua
    • på Snegla
    • på Mauren
    • på Humla
    • på Edderkoppen
    • på Myggen
    • Ledelsen
  • Visjon
  • Kontakt
  • BLOGG
    • Let the children change the world

LET THE CHILDREN CHANGE THE WORLD

April 17th, 2017

4/17/2017

1 Comment

 
1 Comment

Kjønn, kjønnsuttrykk og kjønnsidentitet

2/6/2017

0 Comments

 
I januar har vi gjennomført flere prosjektaktiviteter med barna. Aktivitetene har hatt tema kjønn, kjønnsuttrykk og/eller kjønnsidentitet. To av aktivitetene ble stemt fram som vår "best practise" og de skal jeg presentere nå! 

Read More
0 Comments

#Like a girl....

2/6/2017

0 Comments

 
0 Comments

Prosjektmøte i Estland

1/15/2017

0 Comments

 
I oktober var det prosjektmøte i Estland. Da startet vi med temaet kjønn, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk. 
Picture

Read More
0 Comments

Tester Italia sin aktivitet

10/14/2016

0 Comments

 
Alle prosjektlandene har gjennomført forskjellige aktiviteter som handler om  etnisitet og / eller religion. Disse aktivitetene har vi delt for å gi hverandre ideer til videre arbeid. Alle landene har deretter valgt ut en aktivitet fra de andre landene som man prøver ut i sin barnehage. Vi valgte Italia sin aktivitet som gikk ut på å lage en Mandala av matvarer fra forskjellige land. 
Vi startet med å samle inn matvarer. Vi valgte å farge ris i forskjellige farger. Vi hadde også linser og bønner i forskjellige farger. Ellers brukte vi kaffe, couscous, pasta, erter og havre. Vi startet med å snakke om de forskjellige matvarene, dette åpnet også opp for å snakke om de forskjellige landene. 
Mandalaen hadde vi tegnet opp på en stor papplate på forhånd. En mandala er et symbol som brukes i Buddhismen og Hinduismen og det betyr å dekorere i en sirkel. Ofte er det avbildet guder og andre religiøse symboler. Vi valgte å forenkle Mandalaen. 

På småbarnsavdelingene hadde vi en sanseaktivitet. Her skulle vi ikke lage noe spesielt, men bli kjent med matvarene fra forskjellige land. Vi fylte et tomt rom med beholdere med ulike matvarer. Vi satte også inn skjeer og små skåler som barna kunne bruke. Barna kunne føle, lukte, smake på, helle, blande og servere maten. 
0 Comments

Filosofitur til Steinringene i Skjærviken

10/11/2016

1 Comment

 
Steinringene i Skjærviken er et av Norges flotteste kulturinner. Steinringene har skapt undring og gitt liv til fortellinger i århundrer. Mellom ringene ligger gravrøyser, flatmarksgraver, bautasteiner og spor etter gamle veifar. Arkeologiske undersøkelser viser at gravfeltet har vært samlingssted for folk på Hunn gjennom hele jernalderen  (http://www.ostfold-f.kommune.no/).

Read More
1 Comment

Etnisitet og religion

10/10/2016

1 Comment

 
Fra april og fram til oktober har vi vært inne i en del av prosjektet som har handlet om etnisitet og religion. Vi startet denne perioden med et personalmøte der vi laget en handlingsplan. Handlingsplanen skal sikre at vi undersøker læringsmiljøet i barnehagen, denne gangen med etnisitet og religionsbrillene på. Vi har blant annet gått gjennom bøker, leker, dokumentasjon og annet læringsmateriell i barnehagen. 
Picture
Picture

Read More
1 Comment

Prosjektvegg i Gråtass

3/30/2016

1 Comment

 
Picture
Se så flott veggene på Torp blir når vi får opp dokumentasjon fra prosjektet. 

Read More
1 Comment

Prosjektmøte i Italia

3/22/2016

0 Comments

 
Picture






​Da er vi hjemme igjen etter mange flotte,
men hektisk dager i Italia. Denne gangen
har vi vært på besøk i Imola og
​barnehagen Campanella. 





Read More
0 Comments

Samefolkets dag

3/3/2016

1 Comment

 
Picture
​Samene har i lang tid vært et urfolk som har blitt undertrykt. Samer ble forsøkt fornorsket, de ble nektet skolegang på norsk skole og de ble nektet å snakke samisk. Samenes natur og åndetro ble forsøkt kristnet. Først i nyere tid forandret synet på samene seg. Samenes situasjon ble utredet og samene fikk rett til å ta vare på samisk språk og kultur. Fra 1945 og fram til 1990 fikk samene blant annet Sameloven og Sametinget. Norges Grunnlov ble i 1988 endret slik at samer som landets urbefolkning skulle få samme rettigheter som landets befolkning forøvrig. (Kunnskapsdepartementet, 2006) ​

Read More
1 Comment
<<Previous
    Picture

    Om prosjektet

    Prosjektet setter fokus på antidiskriminering allerede i barnehage-alder. Dagens barn kan være med på å redusere diskriminering som framtidens voksne, derav navnet:
    "Let the children change the world"

    Picture

    Prosjektpartnere

    Sveriges blogg
    Polens blogg​
    Estlands blogg
    Italias blogg
    Internasjonal prosjektblogg
Proudly powered by Weebly

2014 © Gråtass barnehage AS | Postadresse: Postboks 123, 1650 Sellebakk | Tlf: 69 36 00 20 | e-post: post@graatassbarnehage.no | www.graatassbarnehage.no